Ze względu na planowane remonty, lotnisko w Pradze zamknie główną drogę startową o kierunkach 06/24. Prace rozpoczną się 31 marca 2025 r. i potrwają 4,5 miesiąca do 15 sierpnia br. czyli przez większość sezonu letniego. Podczas modernizacji terenu wokół pasa startowego zostaną przeprowadzone niezbędne prace budowlane i technologiczne. Celem remontu jest utrzymanie parametrów drogi startowej zgodnie z normami wymaganymi przepisami, a także zwiększenie bezpieczeństwa operacyjnego.
Podczas zamknięcia głównego pasa startowego, cały ruch lotniczy zostanie przekierowany na drugą drogę o oznaczeniu RWY 12/30, która ze względu na ustalone kierunki przylotów i odlotów wektoruje samoloty nad gęsto zaludnionymi częściami Pragi i kraju środkowoczeskiego. Zamknięcie pasa zostanie również wykorzystane przez czeską Dyrekcję Dróg i Autostrad do prac związanych z wymianą mostu wykorzystywanego przez służby lotniskowe oraz ułatwienia zwiększenia przepustowości autostrady D7 na tym odcinku. Modernizacja głównego pasa startowego będzie kontynuowana również w 2026 roku.
- Renowacja obszaru wokół głównego pasa startowego jest absolutnie niezbędna i nie możemy jej odkładać. Przez wymagany czas będziemy korzystać z tzw. pasa zapasowego 12/30 dla całego ruchu lotniczego. Ponieważ pas ten nie jest przystosowany do startów i lądowań przy bardzo ograniczonej widoczności (ILS tylko CAT I), przeprowadzamy naprawy w miesiącach, w których, według długoterminowych statystyk, występowanie mgły jest najniższe. Z wyprzedzeniem powiadomiliśmy przedstawicieli dotkniętych obszarów o planowanych pracach. Przepraszamy także mieszkańców, których ten fakt dotknie, ale dopóki równoległy pas startowy nie będzie czynny, nie mamy innego wyjścia, jak przenieść cały ruch na pas zapasowy – powiedziała Eva Krejčí, dyrektor ds. komunikacji i marketingu lotniska w Pradze.
Według lotniska, podczas zamknięcia głównego pasa startowego przyloty będą kierowane głównie w kierunku Pragi, a starty w kierunku Kladna.
Prace wokół głównego pasa startowego obejmują realizację łącznie 15 projektów budowlanych i technologicznych w celu maksymalnego wykorzystania okresu zamknięcia. Największe projekty obejmują naprawy i budowę dróg kołowania wraz z przebudową segmentu systemu kanalizacyjnego w celu zwiększenia przepustowości odprowadzania wody z utwardzonych obszarów lotniska. Wszystkie te konstrukcje znajdują się w bliskim sąsiedztwie głównego pasa startowego, dlatego nie pozwalają na jego wykorzystanie do startów i lądowań w momencie realizacji projektu. Lotnisko nie przewiduje się żadnych napraw na głównym pasie startowym, ponieważ przeszedł on całkowitą przebudowę w latach 2012 i 2013.
Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (RSD) wykorzysta zamknięcie lotniska im. Václava Havla w Pradze na własne prace budowlane na autostradzie D7, co znacząco zakłóci funkcjonowanie głównego pasa startowego.. Z tego powodu poszczególne kroki są skoordynowane.
- Na autostradzie D7, w pobliżu węzła Aviatická, planujemy przeprowadzić kompleksową przebudowę mostu używanego przez lotnisko im. Václava Havla w Pradze. Jest to most, który nie jest dostępny publicznie, ale wykorzystywany przez sprzęt lotniskowy. Prace budowlane obejmą rozbiórkę pierwotnej konstrukcji mostu i budowę nowego, który będzie 1,5 razy dłuższy i umożliwi zaplanowaną rozbudowę autostrady na tym odcinku z dwóch do trzech pasów w każdym kierunku. Pierwotnie przebudowa była częścią planowanej przebudowy węzła przeprawowego, ale w wyniku koordynacji z ruchem lotniczym zrealizujemy ją z wyprzedzeniem, jako osobny projekt. Podczas rozbiórki autostrada będzie całkowicie zamknięta przez jeden weekend. Chcielibyśmy rozpocząć przebudowę, która potrwa maksymalnie 200 dni, pod koniec marca. Obecnie wybieramy wykonawcę - powiedział Jan Rýdl, kierownik wydziału komunikacji Dyrekcji Dróg i Autostrad.
W 2026 r. prace będą kontynuowane mniej więcej w tej samej części roku, obejmując dodatkowe konstrukcje i prace technologiczne. - Niestety, naprawy nie mogą zostać wykonane wszystkie naraz w ciągu jednego roku, ponieważ wymagany czas skutkowałby wydłużeniem prac o kolejne miesiące z większą częstością występowania niekorzystnych warunków pogodowych, zwłaszcza mgły – wyjaśniła Krejčí.
Jednocześnie Prague Airport kontynuuje projekt budowy równoległego pasa startowego. Po jego uruchomieniu, naprawy i modyfikacje systemu pasów startowych będą mogły być realizowane bez uciążliwości dla gęsto zaludnionych obszarów Pragi i regionu środkowoczeskiego. Procedura zagospodarowania przestrzennego dla tej budowy jest obecnie w toku.